EÚ sa rozhodla zabiť kamiónovú prepravu, chce regulovať vzhľad kabíny kamiónov
Rumunské predsedníctvo Európskej únie posvätilo návrh dopravného výboru EP, ktorý nariadením chce zmeniť vzhľad kamiónov, presnejšie dĺžku ich kabín. Vďaka novej legislatíve by tak mali získať aerodynamickejší tvar. EÚ tak regulačne vstupuje na novú pôdu, kde už nerieši len emisie ale začína súkromným formám predpisovať ako by mali vyzerať ich produkty - kabíny kamiónov. Informuje český portál E15.
Nové pravidlá by výrobcom uložili, aby kabíny nákladných vozňov disponovali takým tvarom, ktorý značne zlepší aerodynamiku vozidla, boli by ale dlhšie. Ťahače sa v súčasnosti musia držať prísnych rozmerových limitov. Podľa predsedníčky dopravného výboru EP Karima Delliové by nariadenie výrobcom kamiónov pomohlo. "Je čas zabezpečiť, aby nákladné autá disponovala aerodynamickými kabínami, ktoré im umožnia používať menej pohonných hmôt a znížiť ich emisie.
Navyše by nový tvar kabín pomohol zlepšiť bezpečnosť cestnej premávky, pretože by umožnil lepší výhľad, "uviedla europoslankyňa. V minulosti s aerodynamickými kabínami experimentovali európski i americkí výrobcovia, na ceste sa však nikdy masovo nerozšírili. Dôvodom je práve maximálna možná dĺžka súpravy, ktorú ťahač s prívesom nesmie prekročiť.
Návrh získal v Európskom parlamente vysokú prioritu, podľa informácií na parlamentnom webe by ho mohli poslanci dostať k prvému čítaniu v polovici apríla. K jeho implementácii môže vďaka výnimke, ktorú v januári jednomyseľne schválil dopravný výbor, dôjsť iba šesť mesiacov po uvedení nariadenia do platnosti. Pôvodný plán pritom počítal s tým, že výrobcovia kamiónov budú môcť získať výnimku zo súčasných pravidiel o maximálnej dĺžke od polovice roka 2022.