Ministerstvo Vnútra SR predkladá návrh novely zákona č.8/2009 Z.z. o cestnej premávke. Až na jednu skoro bezvýznamnú drobnosť je z predloženého jasné, že predpis bude na nedisciplinovaného vodiča tvrdší a sankcie ako inak vyššie. Väčšina nariadení by mala byť v platnosti od 1.7.2019.
O čo konkrétne by sa malo jednať?
1, Osoba na kolobežke s pomocným motorčekom je považovaná z hľadiska zákona za chodca, v budúcnosti by sa tento status mal zmeniť na vodiča nemotorového vozidla.
2, Cyklisti mali v intraviláne obce a na cyklistických cestičkách povolenú toleranciu 0,5 promile alkoholu. Po novom sa bude piť len v intraviláne obce a mimo nej môžete bicykel už len tlačiť.
3, Mobilného telefónu, alebo tabletu sa už nebudete môcť rukou za jazdy ani dotknúť. Telefonovanie s handsfree sadou ostáva naďalej povolené.
V pripomienkovom konaní je návrh nariadenia Európskeho parlamentu a Rady, ktorým sa stanovujú krízové opatrenia v oblasti koordinácie systémov sociálneho zabezpečenia v nadväznosti na vystúpenie Spojeného kráľovstva Veľkej Británie a Severného...
Čítať ďalej
13 | 02 | 2019
|
Peter Králik
4, Vypúšťajú sa pevne dané najvyššie dovolené rýchlosti v závislosti od vzdialenosti od železničného priecestia (50 m pred priecestím možno jazdiť rýchlosťou najviac 30 km/h a ak svieti prerušované biele svetlo, tak 50 m pred priecestím možno jazdiť rýchlosťou najviac 50 km/h), keďže od používania bieleho prerušovaného svetla sa už upúšťa a takto nastavené rýchlosti nepoznajú medzinárodné štandardy.
5, V prípade zápchy na diaľnici budú vodiči povinní automaticky a okamžite vytvárať záchranársku uličku.
6, Na chodníku sa bude dať parkovať za tých podmienok ako doteraz, ale výlučne len na chodníku priamo susediacim s cestou.
7, Vodičské oprávnenia skupiny C a CE od 18 rokov (teraz 21) a D a DE od 21 rokov (teraz 24). V tomto bode sa obávame nárastu dopravných nehôd spôsobených mladými vodičmi kamiónov.
8, Zavádza sa preto obdoba skúšobnej doby pre mladých začínajúcich vodičov spred roku 2009, navrhované opatrenia sú však precíznejšie a majú snahu riešiť konkrétnu skupinu vodičov, ktorí v najväčšej miere negatívne ovplyvňujú dopravno-bezpečnostnú situáciu. Opatrenia budú spočívať v nariadení doškoľovacieho kurzu v autoškole, psychologického vzdelávania u dopravného psychológa a v preskúšaní z pravidiel cestnej premávky na polícii. Bude sa to týkať každého držiteľa vodičského oprávnenia skupiny B, ktorý do dvoch rokov od jeho udelenia ako vodič motorového vozidla dvakrát poruší pravidlá cestnej premávky závažným spôsobom alebo prekročí najvyššiu dovolenú rýchlosť jazdy.
9, Zjednodušujú sa niektoré administratívne úkony pri prihlasovaní a evidencii vozidiel prostredníctvom elektronickej cesty.
10, Navrhuje sa zvýšiť vymožiteľnosť sankcií ukladaných v rámci objektívnej zodpovednosti na základe zisteného evidenčného čísla tým, že ak nebude uhradená pokuta uložená v rámci objektívnej zodpovednosti a policajt príde do kontaktu s daným vozidlom priamo na ceste, aby mohol zadržať doklady od vozidla a tabuľky s evidenčným číslom, čím sa znemožní ďalšia jazda s vozidlom.
11, V rámci objektívnej zodpovednosti sa navrhuje zaviesť pokuta 300 eur za neumožnenie prejazdu vozidlu s právom prednostnej jazdy a za zneužitie záchranárskej uličky a 99 eur za nevytvorenie záchranárskej uličky a za nezastavenie na značke Stoj, daj prednosť v jazde!
12, Zavádza sa nový druh sankcie – blokové konanie o správnom delikte držiteľa vozidla spočívajúce v tom, že ak došlo v minulosti k porušeniu pravidiel s daným vozidlom, ktoré nebolo sankcionované prostredníctvom objektívnej zodpovednosti (napríklad radar zaznamenal evidenčné číslo vozidla, ktoré prekročilo rýchlosť, ale nepodarilo sa zistiť držiteľa vozidla a jeho adresu) a policajt príde do kontaktu s daným vozidlom priamo na ceste, uloží rovnakú pokutu priamo na ceste vodičovi vozidla, pričom ak ten nezaplatí namiesto držiteľa vozidla, policajt bude oprávnený postupovať ako podľa predchádzajúceho bodu – čiže zadržať doklady od vozidla a tabuľku s evidenčným číslom až do zaplatenia pokuty.
13, V zákone o priestupkoch sa navrhuje rozlišovať medzi reálnym útekom z miesta dopravnej nehody a odídením z miesta škodovej udalosti, čo sa v súčasnosti pri určovaní výšky pokuty nerozlišuje (namiesto pokuty 300 až 1 300 eur a zákazu činnosti na jeden až päť rokov bude možné za to uložiť pokutu 200 až 1 000 eur a zákaz činnosti do päť rokov).
14, V zákone o priestupkoch sa tiež zvyšuje horná hranica pokuty za používanie mobilov a podobných zariadení počas vedenia vozidla z 50 eur na 100 eur v blokovom konaní a zo 100 eur na 200 eur v správnom konaní.
Je ešte otázne čo a kedy príde do reálnej praxe. Hlavne nás bude zaujímať, aká bude vymožiteľnosť zákona podľa tejto novely. Lebo hlavným problémom vo väčšine prípadov nie je nedostatočný zákon, ale jeho reálna vymožiteľnosť.