POLITICO: Talianska vládna koalícia sa dostáva do krízy pre "zelenú politiku"
Talianska vláda je pod neustálym stresom vďaka rozdielnym pohľadom na environmentálnu politiku. Minulý rok populistické hnutie Piatich hviezd robilo kampaň proti výstavbe veľkých projektov - a vďaka mnohým miestnym organizáciám skončili na prvom mieste v marcových voľbách. Ale ich koaličný partner, pravicová Liga, je viac zapálená pre ropu, plyn a železničné projekty. Vďaka tomu vznikajú v koalícii interné problémy.
Liga získava popularitu vďaka prísnejšiemu postoju k otázke imigrácie, Hnutie 5 hviezd im robí ústupky a aj vďaka tomu rastie Lige popularita a podpora, ako je možné vidieť v posledných prieskumoch.
Posledný konflikt v koalícii zapríčinil vysokorýchlostný vlak medzi Talianskom a Francúzskom, ktorý nesie názov TAV. Posledné rozhodnutie ešte nepadlo - 5 hviezd je proti, Liga je za. Minister dopravy Danilo Toninelli, člen Hnutia 5 hviezd, vydal minulý rok príkaz na vytvorenie analýzy dopadu projektu, či sa ho vôbec oplatí dokončiť.
Zdroj blízky prostrediu povedal pre portál POLITICO, že projekt je extrémne drahý, aj keby malo Taliansko zaplatiť 3.4 miliardy eur ako pokutu za nedokončený projekt. K tomuto sa hovorca ministra dopravy odmietol vyjadriť.
Líder Ligy Matteo Salvini je ale zástancom tejto rýchlotrate. "TAV musí byť dokončená... pretože by bolo drahšie to nedokončiť než dokončiť," povedal vo štvrtok podľa La Republica.
270 kilometrov dlhá trať z Turína do Lyonu vo Francúzsku má byť dokončená do roku 2030 a má byť zameraná na rýchlu prepravu nákladu a pasažierov medzi dvoma krajinami. Súčasťou je aj 57 kilometrový tunel pod alpami, ktorého cena sa vyšplhala až na 8.6 miliardy eur. Európska únia zaplatí to sumy 40 percent, Taliansko 35 percent a Francúzsko 25 percent.
Francúzska ministerka dopravy Élisabeth Borne súhlasila s pozastavením prác kým bude analýza dokončená a následne ju chce prediskutovať s jej talianskym kolegom Toninellim. Ten už vykonáva posledné úpravy dokumentu, ale dosiaľ ho neodoslal ani do Paríža, ani do Bruselu. Hovorkyňa uviedla, že konzultácie vo vnútri vlády prebehnú až po rozhovoroch s Parížom a Bruselom.
Podporovatelia Hnutia 5 hviezd majú strach, že hnutie v otázke TAV ustúpi. "Vláda už nemá výhovorky na pokračovanie tohto projektu," vraví Alberto Poggio, inžinier, ktorý je členom skupiny expertov, ktorí sa označujú za No-TAV hnutie. Ich názor je taký, že namiesto budovania novej linky by sa mali tie peniaze použiť na udržiavanie a vylepšovanie terajšej dopravnej infraštruktúry. V tom je zarátaná aj už existujúca železničná trať medzi Talianskom a Francúzskom.
Ustupovanie od "zelených sľubov" V minuloročných parlamentných voľbách získalo Hnutie 5 hviezd 32 percent hlasov, Liga získala 17.4 percenta hlasov. Od vtedy sa toho ale mnoho zmenilo a v posledných prieskumoch sa Liga vyťahuje na 35 percent, zatiaľ čo Hnutie 5 hviezd kleslo na 25 percent. Dôvodom môže byť to, že 5 hviezd ustúpilo Lige v mnohých environmentálnych otázkach.
Vláda dokonca schválila projekt na dokončenie Južného plynového koridoru, ktorý prináša plyn z Azerbaijanu do Európy - Hnutie 5 hviezd sľubovalo zastavenie tohto projektu. Hnutie sa tiež vzdalo sľubu zastavenia výroby v oceliarni Ilva - najväčšej oceliarni v Európe, ktorá zamoruje mesto Taranto toxickým znečistením - a obnoviť krajinu okolo. Vláda tiež v decembri odsúhlasila ďalšiu rýchlotrať medzi Milánom a Janovom napriek analýze, ktorá ukazuje že by bolo drahšie ju postaviť ako sa na ňu vykašľať.
"Na teritóriách, kde Hnutie 5 hviezd rozohnalo protestujúcich, sa ešte objavia dôsledky," povedal Edoardo Zanchini viceprezident talianskej environmentálnej neziskovej organizácie Legambiente.