Jana Teleki: Začnime otvorene hovoriť o klesajúcej úrovni vysokých škôl
Dankova práca pobúrila spoločnosť celkom oprávnene, ale ak aj naďalej budeme ignorovať problémy vysokého školstva, tak to či bude alebo nebude nejaká práca zverejnená, nepovedie k ničomu, okrem škandalizácii.
Kauza Dankova rigorózka odhalila oveľa viac ako bol pôvodný zámer, skúsme sa však pozrieť na úroveň vysokého školstva. Nárast vysokých škôl a univerzít, nepriniesol očakávaný vzájomný konkurenčný boj, ktorý mal priniesť vzájomnú rivalitu medzi vzdelávacími inštitúciami a výrazný posun v kvalite vzdelávania. Väčší počet, vysokých škôl viac menej iba odbúral problém rodičov dostať aj priemerného a podpriemerného študenta strednej školy na vysokoškolské štúdium. Vzdelanostnej úrovni uchádzačov sa postupne prispôsoboval spôsob prijímacích konaní i učebné osnovy, zriaďovali sa rôzne odbory po absolvovaní ktorých, buď nie je možné uplatniť absolventa na trhu práce, prípadne je možné sa uplatniť v odboroch, ktoré nesúvisia so štúdiom. Diaľkové štúdium nie je v súčasnosti snáď možné ani nazvať štúdiom, ale rýchlou cestou k získaniu vysokoškolského diplomu. Z vyjadrení samotných študentov na diaľkovom štúdiu je zjavné, že k uvedenému kroku ich neviedla túžba po vzdelaní, ale jednoducho iba zištné dôvody ako získať lukratívne miesto v štátnej správe, či samospráve, prípadne vstup do politiky, pretože tzv. tabuľky nepustili a množstvo novozriadených pozícií vyžaduje vysokoškolské vzdelanie. Diaľkové štúdium nezdvihlo vzdelanostnú úroveň národa, iba znevýhodnilo na trhu práce študentov, ktorí poctivo absolvovali vzdelanie na denných študijných odboroch. Diaľkové štúdium napriek finančnej účasti poslucháča, možno vylepší štatistiky vzdelanosti, ale spoločnosti veľa neprinesie. Korunou nehospodárenia rezortu školstva sú univerzity tretieho veku, respektíve vzdelávanie seniorov, ktoré je skôr istou formou spoločenského vyžitia, ako serióznym vzdelávacím procesom a ak k tomu prirátame zavedený biznis vedenia vysokých škôl cez granty a nezákonné poskytovanie prostriedkov určených na vedu a výskum, Dankova opísaná rigorózka je iba čerešničkou na torte. Biznis so záverečnými prácami je dlhoročným problémom, ktorý ministerstvo školstva úspešne zametá pod koberec. Nikto nemá záujem riešiť ani firmy, ktoré inzerujú vypracovanie rigoróznych prác a už vôbec nehovoriac o tom, ako si privyrábajú poniektorí vysokoškolskí učitelia tak, že vypracujú za presne stanovenú finančnú odmenu diplomovú, či rigoróznu prácu, alebo ako sa niekoľko rokov opakujú témy pre vypracovanie diplomovej, či rigoróznej práce. Inou kapitolou by bola otázka absolvovania záverečných skúšok za pomoci špionážnej techniky, pomocou ktorej študent zodpovie skúšobnú otázku s hodnotením A.V konečnom dôsledku jednotlivé postoje nielen politikov, ale aj autorít z univerzít odhalili predovšetkým morálneho a etického nastavenia v spoločnosti. Aj tak mám dôvod si myslieť, že je to povrch ľadovca.